قوانین و شرایط استفاده از برنامه یوز

ماده ۱تعاریف و اصطلاحات

اصطلاحاتی که در این شرایط و قوانین به کار رفته است دارای معانی مشروح زیر است:

۱-۱شرکت: شرکت هوشمند تدبیر دیانا که نسبت به ارائه خدمات یوز اقدام می‌کند.

۱-۲یوز: خدمات نرم‌افزاری که توسط شرکت به منظور جابه‌جایی مسافر به کاربران ارائه می‌شود.

۱-۳اپلیکیشن: نرم‌افزار متعلق به شرکت که به منظور استفاده از خدمات یوز ، حق استفادۀ موقت از آن برابر شرایط مندرج در قرارداد خصوصی و سند حاضر به کاربران یا طرف‌های تجاری شرکت اعطا می‌شود.

۱-۴قرارداد خصوصی: توافق کتبی یا الکترونیکی فی‌مابین شرکت و کاربر راننده یا طرف‌های تجاری شرکت، جهت بهره‌برداری موقت از نرم‌افزار یوز.

۱-۵کاربر: شخصی حقیقی یا حقوقی است اعم از مسافر و راننده که از طریق اینترنت به اپلیکیشن متصل و از خدمات یوز بهره‌مند می‌شود.

۱-۶کاربران: از کاربر راننده و کاربر مسافر یا سایر کاربران یوز با عنوان کاربران یاد می‌شود.

۱-۷کاربر راننده: شخص حقیقی است که در اپلیکیشن راننده یوز برای دریافت درخواست سفر و ارائۀ خدمات ثبت‌‌نام کرده ‌است.

۱-۸کاربر مسافر: شخص حقیقی یا حقوقی است که در اپلیکیشن مسافر یوز برای ارسال درخواست سفر ثبت‌‌نام کرده‌ است.

۱-۹طرف تجاری: اشخاص حقیقی و حقوقی که برابر قرارداد خصوصی از طریق ایجاد درگاه، حق بهره‌برداری موقت از اپلیکیشن را با نام تجاری خود یا مشترک با یوز دارند.

۱-۱۰حساب کاربری: حسابی است که اشخاص برای استفاده از خدمات یوز در اپلیکیشن ایجاد کرده‌اند.

۱-۱۱اعتبار: مبلغی است که کاربران در حساب کاربری خود به منظور استفاده از خدمات یوز دارند. این مبلغ به صورت پرداخت از طریق سامانۀ بانکی و کارت‌های عضو شبکۀ طبق شرایط و قوانین حاضر منظور و محاسبه خواهد شد.

۱-۱۲اطلاعات محرمانه: اطلاعاتی که توسط کاربران در یوز قرار داده می‌شود، اعم از اطلاعاتی که به صورت مستقیم از سوی کاربران وارد می‌شود و همچنین اطلاعاتی که به صورت خودکار و در نتیجۀ بهره‌برداری از خدمات یوز توسط شرکت یا طرف‌های تجاری تولید یا در اختیار شرکت قرار داده می‌شود.

۱-۱۳قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران: قانون اساسی، قوانین عادی، آئین‌نامه‌های اجرایی، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و کلیه ضوابط قانونی حاکم بر انجام موضوع قرارداد اعم از قانون بیمه اجباری شخص ثالث، آئین نامه راهنمائی و رانندگی.

ماده ۲حساب کاربری

۲-۱کاربران با ثبت‌نام در اپلیکیشن یوز، همچنین با هر بار استفاده از خدمات آن، می‌پذیرند که شرایط و قوانین حاضر را به صورت کامل مطالعه کرده و آن را با اطلاع کامل از شرایط و معانی‌اش پذیرفته‌اند. این شرایط و قوانین ممکن است در طول زمان تغییر کند. استفادۀ کاربران از اپلیکیشن، پس از هر بار تغییر در شرایط و قوانین، به معنی پذیرش تغییرات مذکور است. این قوانین برای مطالعه کاربران در سایت و اپلیکیشن یوز در دسترس است.

۲-۲برای استفاده از خدمات یوز لازم است که هر کاربر اعم از شخص حقیقی یا حقوقی یک حساب کاربری در اپلیکیشن بسازد. تنها اشخاصی که بیش از ۱۸ سال سن دارند و واجد اهلیت قانونی هستند می‌توانند اقدام به ساخت حساب کاربری در اپلیکیشن کنند. کاربر مذکور برای استفاده از خدمات باید نام، نام خانوادگی، آدرس پست الکترونیکی و شماره همراه خود را در اپلیکیشن یوز ثبت کند.

تبصره ۱- کاربران در صورت نیاز به استفاده از خدمات اپ یوز باید برای تکمیل اطلاعات خواسته شده توسط طرف‌های تجاری از قبیل نشانی اقدام کنند.

۲-۳کاربران شخص حقوقی مکلف به معرفی نماینده (شخص حقیقی) برای ثبت‌نام در اپلیکیشن هستند و اطلاعات این شخص حقوقی باید در اپلیکیشن قید شود.

۲-۴هیچ یک از کاربران حق استفاده از ربات و نرم‌افزارهای مرتبط یا واسط را برای استفاده از اپلیکیشن اعم از احراز هویت، تکمیل اطلاعات، ارسال درخواست و غیره ندارند.

۲-۵کاربران می‌پذیرند کلیه اطلاعات درخواستی اپلیکیشن را مطابق با واقعیت، صحیح و به‌‌روز وارد کنند و شخص کاربر مسئول عدم صحت و به‌ روز نبودن اطلاعات است. در صورت اثبات خلاف این موضوع، شرکت هیچ گونه مسئولیتی در مورد خسارات و مشکلات ناشی از عدم اعتبار اطلاعات اعلامی بر عهده نخواهد داشت.

۲-۶کاربران متعهد می‌شوند که صرفا با ایمیل متعلق به خود در اپلیکیشن ثبت‌نام کنند. در غیر این صورت در برابر شخص ذی‌نفع صاحب ایمیل تماما مسئول بوده و شرکت به محض آگاهی از این موضوع مجاز خواهد بود نسبت به لغو عضویت و حساب کاربری اقدام کند.

۲-۷هر شخص تنها می‌تواند یک حساب کاربری به عنوان کاربر مسافر یا کاربر راننده یا استفاده‌کننده از خدمات یوز داشته باشد. در صورتی که شرکت اطلاع یابد که به نام یک شخص اعم از حقیقی و یا حقوقی حساب‌های کاربری متعدد وجود دارد، مجاز خواهد بود نسبت به قطع خدمات و غیرفعال کردن حساب‌های کاربری مذکور اقدام کند.

۲-۸مسئولیت همۀ فعالیت‌هایی که از طریق حساب کاربری اشخاص حقیقی و یا حقوقی در اپلیکیشن یا سایر خدمات ارائه شده در یوز انجام می‌شود، به عهدۀ کاربران است. بنابراین مسئولیت اشخاص ثالث یا افراد غیر از کاربر که با استفاده از حساب کاربری وی از خدمات اپلیکیشن استفاده می‌کند تماما متوجه کاربر صاحب حساب است.

۲-۹مسئولیت حفظ امنیت اطلاعات حساب کاربری شامل نام کاربری و رمز عبور به عهدۀ کاربر مسافر است. در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن اطلاعات حساب کاربری و گوشی موبایل، کاربر مذکور موظف است در اسرع وقت موضوع را به اطلاع شرکت برساند. بدیهی است تا زمانی که اطلاع‌رسانی به شرکت انجام نشده است، مسئولیت همۀ فعالیت‌هایی که از طریق حساب کاربری مذکور و موبایل کاربر انجام شده و می‌شود به عهدۀ وی خواهد بود.

۲-۱۰کاربران حق ندارند به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه استفاده از حساب کاربری خود را بدهند یا حساب خود را به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری منتقل کنند. در مورد کاربر شخص حقوقی نیز، مسئولیت‌های قانونی بهره‌برداری از خدمات یوز متوجه مدیران اشخاص حقوقی خواهد بود.

۲-۱۱در شرایط خاصی ممکن است از کاربران برای استفاده از خدمات، درخواست احراز هویت شود، در این شرایطی اگر کاربران اطلاعات کافی در اختیار شرکت قرار ندهند، شرکت می‌تواند حساب کاربری آن‌ها را مسدود و از ارائۀ خدمات به نامبردگان خودداری کند.

۲-۱۲ممکن است بنا به مورد و حسب صلاحدید شرکت، از کاربران درخواست شود که اقدام به تکمیل اطلاعات، ارائه مدارک و یا اصلاح اطلاعات موجود کنند. در این صورت، کاربر متعهد به ارائه اطلاعات و یا اصلاح اطلاعات درخواستی در مدت اعلام و درخواست شده از سوی شرکت خواهد بود. در غیر این صورت شرکت می‌تواند حساب کاربری وی را مسدود کرده و از ارائۀ خدمات به کاربر مذکور خودداری کند.

۲-۱۳اطلاعات کاربری کلیه کاربران نزد کاربر گیرنده اطلاعات، محرمانه بوده و هیچ یک از کاربران حق ندارند اطلاعات مربوط به حساب طرف مقابل را (اعم از مشخصات هویتی، شماره تماس، آدرس، عکس و غیره) ذخیره، یا منتشر کند و در دسترس دیگران قرار دهد.

ماده ۳استفاده از یوز

۳-۱کاربران اعم از مسافر و راننده متعهد می‌شوند در حین سفر با یوز از استعمال دخانیات امتناع کنند.

۳-۲با استفاده از خدمات یوز ، کاربران می‌پذیرند و موظف هستند که از خدمات ارائه شده برای انجام هیچ فعالیت غیر‌قانونی طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، خلاف شرع و مخالف با عرف جامعه استفاده نکنند.

۳-۳کاربران حق ندارند اشیاء غیرمجاز از جمله مشروبات الکلی، مواد مخدر، سلاح یا سایر اشیاء و ادواتی که طبق قانون جمهوری اسلامی ایران مجاز نیست در وسیله نقلیه همراه داشته باشند.

۳-۴کاربر مسافر متعهد است در صورت داشتن بار نامتعارف و یا هرگونه حیوانات مجاز، موضوع را قبل از رسیدن راننده به او اعلام کند. حمل حیوانات مجاز با توافق طرفین میسر خواهد بود و کاربر راننده این حق را دارد که سفر را نپذیرد. همچنین طبق قوانین جاری، حمل حیوانات فوق الذکر تنها در جعبه یا قفس مخصوص مجاز است.

۳-۵کاربران متعهد می‌شوند هیچ‌گاه از خدمات یوز به صورتی که به یوز، طرف تجاری و شرکای آن صدمه‌ای وارد کند استفاده نکنند. در صورتی که کاربران نسبت به سوءاستفاده از امکانات فراهم شده در خدمات یوز در جهت منافع شخصی و یا آسیب مادی یا معنوی به منافع شرکت اقدام کنند، شرکت ضمن داشتن حق قطع خدمات و غیرفعال کردن حساب کاربری آنها، مجاز خواهد بود، با مراجعه به مراجع ذیصلاح، نسبت به پیگیری قانونی از جمله مطالبه خسارات وارده اقدام کند.

۳-۶کاربران می‌پذیرند که شرکت ممکن است از ارسال پیامک، ایمیل و یا Push Notification به عنوان راه ارتباطی با آنها استفاده کند. کاربران می‌توانند درخواست کنند که ارسال این پیام‌ها قطع شود، اما با انصراف از دریافت این پیام‌ها مشکلات احتمالی در استفاده از خدمات یوز را می‌پذیرند و ممکن است اطلاعات مقتضی را به موقع دریافت نکنند.

۳-۷شرکت یا طرف تجاری ممکن است کدهایی را به عنوان هدیه به کاربران ارائه کنند. با وارد کردن این کدها در نرم‌افزار یا درصدی از هزینۀ خدمات کاسته و یا درصدی از هزینۀ خدمات پس از آن به کاربر برگردانده ‌و یا مبلغ مشخصی به حساب کاربر در اپلیکیشن یوز اضافه ‌می‌شود. نحوۀ ارائه این خدمات و تعیین مهلت استفاده از آن‌ها منوط به تشخیص و صلاحدید شرکت یا طرف تجاری بوده و در صورت عدم تعلق کدهای مذکور، کاربران حق طرح هیچ‌گونه ادعا و اعتراضی در این خصوص نخواهند داشت.

۳-۸کاربران می‌پذیرند که اجازۀ انتقال یا فروش کدها را به اشخاص دیگر ندارند. همچنین کاربران مجاز نیستند این کدها را به صورت عمومی منتشر کنند – حتی اگر شرکت در فضاهای عمومی به نحوی که در دسترس عموم است، این کدها را منتشر کرده باشد – مگر اینکه شرکت رسماً این اجازه را به آنها داده باشد.

۳-۹کاربران می‌پذیرند اعتباری که در حساب کاربری خود دارند مستقل از روش کسب قانونی آن (اگر در نتیجه افزایش اعتبار از طریق درگاه بانک یا وارد کردن کدهای تخفیفی که شرکت در اختیار آنها قرار داده یا هر روش دیگری باشد) فقط برای استفاده از خدمات یوز قابل استفاده است و امکان دریافت این وجه را به صورت نقد ندارد.

۳-۱۰کاربران می‌پذیرند کدهایی که جهت افزایش اعتبار یا کاهش هزینه سفر به آن‌ها داده می‌شود، ممکن است منقضی شوند. از آنجایی که شرکت یا طرف تجاری برای ارائه این کدها هزینه‌ای از کاربران دریافت نمی‌کند، این حق برای آن‌ها محفوظ است که مبلغ یا درصد تاثیر این کدها را حتی پس از انتشار بر اساس شرایط کد اختصاص داده شده، تغییر دهد یا در صورت لزوم آن‌ها را باطل کند. هم‌چنین در صورتی که شرکت تشخیص دهد، اعمال این کد به علت خطای فنی یا تخلف صورت گرفته و یا غیر قانونی بوده است، می‌تواند این کدها یا اعتباری که در نتیجۀ استفاده از آن به حساب کاربر افزوده شده را باطل یا حذف کند.

۳-۱۱مسئولیت تامین اینترنت و سخت‌افزار لازم و هم‌چنین پرداخت هزینه‌های مربوط به آن‌ها برای استفاده از خدمات یوز به عهدۀ کاربران است.

۳-۱۲کاربران اعم از مسافر و راننده می‌پذیرند که حداکثر تعداد مسافرانی که می‌توانند در یک خودرو سوار شوند برابر با ظرفیت سرنشین مجاز خودرو مندرج در کارت خودرو است و در صورتیکه تعداد کاربران مسافر مازاد بر ظرفیت فوق باشد کاربر راننده حق لغو سفر را خواهد داشت.

۳-۱۳کاربران متعهد می‌شوند پس از اتمام استفاده از خدمات ارائه شده در اپلیکیشن، از اطلاعاتی که در نتیجۀ استفاده از خدمات یوز کسب کرده‌اند، هیچ‌گونه استفاده‌ای نکنند. طبعاً ذخیره کردن اطلاعات کاربران در دستگاه تلفن همراه یا به هر شیوۀ دیگر مغایر با قوانین یوز است. همچنین کاربران متعهد می‌شوند در طول زمان استفاده از خدمات و اپلیکیشن یوز، فقط در شرایط ضروری و به میزان مورد نیاز از اطلاعاتی که از کاربران ارائه شده است، استفاده کنند. استفادۀ کاربران از این اطلاعات باید مطابق با عرف جامعه و قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد. در هر صورت اطلاعات مذکور به صورت امانت در اختیار کاربران قرار گرفته است و در صورت نقض تعهدات مذکور، شرکت و شخص ذینفع مجاز به پیگیری حقوقی و کیفری موضوع خواهد بود.

۳-۱۴با استفاده از خدمات یوز، کاربران می‌پذیرند که در حین سفر، یوز را وسیله‌ای برای تبلیغات و بازاریابی کالا و خدمات شخصی خود قرار ندهند و از هرگونه معرفی و عرضۀ محصولات و خدمات شخصی و یا متعلق به دیگران خودداری کنند.

۳-۱۵کاربران متعهد به رعایت همۀ شرایط و قوانین، اصول اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از جمله رعایت حجاب در هنگام استفاده از یوز هستند.

۳-۱۶کاربران می‌پذیرند و اعلام می‌کنند که متن حریم خصوصی یوز را مطالعه کرده و مورد قبول ایشان است.

۳-۱۷کاربران می‌پذیرند که یوز خدمات حمل‌ونقل شهری نیست بلکه تنها خدمات نرم‌افزاری است که ارتباط بین کاربران مسافر یا راننده را جهت توافق بر انجام یک سفر فراهم می‌کند. در خدمات یوز کاربر راننده مختار است یک درخواست سفر را بپذیرد یا رد کند، همچنین کاربر مسافر مختار است پس از ارسال درخواست سفر، مشخص شدن کاربر راننده و قبل از آغاز سفر اقدام به لغو سفر کند. لذا هر سفری که کاربران مسافر با راننده انجام می‌دهد باید به عنوان یک قرارداد لازم مستقل و رابطۀ قراردادی بین کاربران مسافر و راننده در نظر گرفته شود.

تبصره ۲- در صورت رد بی‌دلیل درخواست سفر توسط کاربر راننده و یا لغو بی‌دلیل و به کرات سفر توسط کاربر مسافر، شرکت می‌تواند نسبت به غیرفعال کردن حساب کاربری آنها به صورت موقت یا دائم اقدام کند.

۳-۱۸خدمات یوز ممکن است با مشارکت خدمات شرکت‌ها یا طرف تجاری دیگری ارائه شود که شرکت یوز کنترلی روی آن‌ها ندارد. در چنین شرایطی کاربران می‌پذیرند که این خدمات، شرایط و قوانین مختص خود را دارند و یوز مسئولیتی در خصوص قوانین و خدمات این شرکت‌ها ندارد.

۳-۱۹از آنجایی که ممکن است شخص یا اشخاصی غیر از کاربر مسافر از حساب کاربری وی استفاده کنند، مسئولیت پرداخت هزینه‌های مترتبه متوجه کاربر مسافر است. هم‌چنین لازم به ذکر است که هرگونه مسئولیت قانونی ایشان نسبت به کاربر راننده و شرکت متوجه کاربر مسافر است و بدین ترتیب کاربر مذکور و مسافران مربوطه نسبت به شرکت دارای مسئولیت تضامنی هستند.

۳-۲۰کاربر مسافر متعهد می‌شود که به هیچ عنوان با حساب کاربری خود برای انجام سفر اشخاص زیر ۱۸ سال بدون حضور خود درخواست ارسال نکند. کاربر راننده مکلف به لغو (امتناع از انجام) چنین سفرهایی است. در غیر این صورت، مسئولیت انجام سفر بر عهده کاربر راننده و همچنین جبران خسارات وارده احتمالی بر عهده کاربر مسافر است.

۳-۲۱کاربر مسافر می‌پذیرد یوز بانوان (ویژه بانوان) فقط به منظور ارائه خدمات به بانوان و خانواده‌ها ایجاد شده، لذا درخواست سفر توسط یوز بانوان برای کاربر مسافر آقا ممنوع است. چنان‌چه پس از پذیرش درخواست سفر و عزیمت کاربر راننده به نقطۀ مبدا، کاربر راننده با مورد فوق مواجه شود، مجاز به لغو سفر بوده و مسئولیت جبران خسارات وارده بر عهده کاربر مسافر است.

ماده ۴هزینه ها و پرداخت

۴-۱کاربران می‌پذیرند امکان استرداد هزینه‌هایی که بر اساس شرایط استفاده از خدمات اپلیکیشن به شرکت یا طرف تجاری می‌پردازند وجود ندارد. شرکت و طرف تجاری مغایرت در هزینه اعلامی و پرداخت شده را تنها در ۴۸ ساعت اولیه رسیدگی می‌کنند. بنابراین کاربران باید موضوع را در همان ۴۸ ساعت اولیه به اطلاع شرکت و طرف تجاری برسانند.

۴-۲کاربران می‌پذیرند هزینۀ ارائه خدمات اعم از سفر از طرف شرکت یا طرف تجاری مشخص می‌شود و پس از استفاده از آن نمی‌توانند اعتراضی نسبت به هزینۀ اعلام شده داشته باشند. بدیهی است از آنجایی که کاربران مجاز به عدم پذیرش هزینۀ اعلام شده از سوی شرکت یا طرف تجاری هستند، در صورت قبول، متعهد به پرداخت آن می‌شوند. به همین منظور کاربران با قبول این شرایط و قوانین به شرکت اختیار دریافت و وصول مبالغ مورد مطالبۀ شرکت یا طرف تجاری را از محل اعتبار کاربری خود می‌دهند.

۴-۳پرداخت هزینۀ سفر و سایر هزینه‌های اعلام شده توسط طرف تجاری فقط از طریق روش‌هایی که توسط شرکت یا طرف تجاری مشخص می‌شود می‌تواند صورت گیرد. این روش‌ها عبارتند از: پرداخت از طریق اعتبار موجود در حساب کاربری یوز، کیف پول، پرداخت اینترنتی جهت افزایش موجودی حساب کاربری برای افزایش اعتبار و پرداخت نقدی به راننده. روش‌های پرداخت محدود به موارد مذکور بوده است. هرگونه روش دیگری نظیر کارت به کارت، تهاتری و غیره مورد تایید شرکت نیست و در این صورت شرکت هیچگونه مسئولیتی بر عهده نخواهد داشت.

۴-۴کاربران می‌پذیرند هزینۀ سفر اعلام شده از سوی شرکت، ممکن است بسته به شرایط سفر از جمله نوع سفر، زمان سفر، مدت زمان تخمینی سفر، مبدا، مقصد و مسافت سفر، تغییرات اعلام شده در حین سفر و یا عوامل دیگر متغیر باشد. رقم اعلام شده از سوی شرکت بر اساس استانداردهای قیمت‌گذاری شرکت تعیین شده است و در صورت پذیرش آن از سوی کاربران حق طرح هیچگونه ادعا و اعتراضی درباره آن وجود نخواهد داشت.

۴-۵کاربران می‌پذیرند که باید هزینۀ ارائه خدمات از طرف یوز را مستقل از هرگونه مشکلی که ممکن است در برنامۀ یوز جهت پرداخت آنلاین به وجود آید به شرکت پرداخت کند. در صورتی که به دلیل مشکلی در برنامه یا مشکلات ارتباطی از جمله اینترنت و شبکۀ تلفن همراه امکان پرداخت از طریق نرم‌افزار فراهم نشود، کاربران همچنان موظف به پرداخت هزینه‌های ارائه خدمات خواهند بود. در این شرایط پرداخت هزینه ممکن است با هماهنگی کاربران با مرکز تماس شرکت یا طرف تجاری با روش‌های دیگر صورت پذیرد. در صورتی‌ که کاربران به هر دلیلی از جمله مشکلات نرم‌افزار پرداخت را انجام نداده باشد، شرکت یا طرف تجاری حق دارند هزینه را از اعتبار کاربران در یوز، کیف پول کسر کنند و در صورت عدم پرداخت حساب کاربری آنها مسدود خواهد شد.

۴-۶کاربر مسافر می‌پذیرد هرگونه تخریبی که در خودروی کاربر راننده در نتیجۀ استفاده از خدمات با حساب کاربری وی ایجاد شود، مسئولیت تامین هزینه‌های مربوط به تعویض، تعمیر، شست و شو و غیره به عهدۀ وی خواهد بود. در چنین مواردی شرکت حق دارد این هزینه‌ها را از اعتبار موجود در حساب یوز کاربر مسافر کسر یا از وی وصول کند. در صورتی که اعتبار موجود نزد شرکت به میزان خسارات وارده و هزینه‌های مترتب بر آن نباشد، کاربر راننده و یا شرکت مجاز به پیگیری وصول مطالبات مذکور خواهند بود. همچنین چنانچه کاربر مسافر به فحاشی، توهین، ضرب و جرح و سایر رفتارهای خلاف قانون علیه کاربر راننده اقدام کند حق مراجعه کاربر راننده به مراجع ذیصلاح محفوظ است. علاوه بر آن شرکت حق مراجعه به مراجع ذیصلاح را به دلیل لطمه به شهرت و اعتبار تجاری خود خواهد داشت.

۴-۷کاربر مسافر می‌پذیرد خدمات یوز صرفا جابه‌جایی مسافر است و نمی‌تواند برای ارسال هرگونه مرسوله بدون حضور خود درخواست سفر ارسال کند. چنان‌چه راننده با مورد فوق مواجه شود، مجاز به لغو (امتناع از انجام) سفر است.

۴-۸کاربران ملزم به پرداخت کلیه هزینه‌های اعلام شده توسط طرف‌های تجاری هستند.

ماده ۵مسئولیت یوز

۵-۱شرکت و طرف‌ تجاری با تمام امکانات خود از جمله مرکز تماس ۲۴ ساعته، واحد رسیدگی به شکایات و فرایند میانجیگری، تمامی تلاش خود را برای جلب رضایت کاربران و رفع هرگونه اختلاف احتمالی بین آنها در زمان استفاده از خدمات یوز به کار می‌گیرند.

۵-۲شرکت و طرف تجاری با استفاده از نظارت‌های خود و انجام نظرسنجی از کاربران در انتهای سفر تلاش می‌کند خدمات با کیفیت مطلوب به کاربران ارائه دهد.

۵-۳شرکت و طرف تجاری برای فراهم کردن امکان استفاده از خدمات نرم‌افزاری توسط دستگاه‌های کاربران تلاش می‌کنند، اما تضمینی نسبت به اجرا شدن آن روی همۀ دستگاه‌ها یا شبکه‌های ارتباطی (اینترنت، شبکۀ تلفن‌ همراه و …) نخواهد داد.

۵-۴اطلاعات کاربران به عنوان اطلاعات محرمانه نزد شرکت و طرف تجاری محافظت شده و دسترسی به آن توسط اشخاص ثالث ممنوع بوده، مگر برابر قانون و تصمیم مقام ذیصلاح قضایی. بنابراین در موارد قانونی و هم‌چنین درخواست و صدور دستور مقتضی از سوی مراجع قضایی، شرکت مکلف به ارائۀ اطلاعات کاربران به مراجع مذکور است. لازم به توضیح است که ارائه اطلاعات کاربری صرفا از طریق اپلیکیشن امکان‌پذیر است و به منظور حفظ امنیت اطلاعات کاربران و اصل محرمانگی، ارائه اطلاعات کاربری به خود کاربر و اشخاص ثالث به صورت تلفنی و حضوری مقدور نیست، مگر به حکم قانون.

۵-۵چنان‌چه هر یک از کاربران یوز در زمان استفاده از خدمات آن با مشکلی مواجه شوند برابر شرایط فوق می‌توانند شکایت خود را از طریق مرکز تماس ۲۴ ساعته و واحد رسیدگی به شکایات یوز مطرح کنند. شرکت یا طرف تجاری پیگیری لازم را بنا به مورد انجام خواهد داد و تلاش خود را جهت حل و فصل اختلافات به‌عمل خواهد آورد.

۵-۶همۀ اطلاعات مورد نیاز کاربران درباره نحوه و شرایط ارائه خدمات یوز و استفاده از نرم‌افزار‌های ارائه‌دهنده خدمات اعم از مسافر و راننده، توسط شرکت و طرف تجاری در نرم‌افزار قرار داده شده است. اشخاص می‌توانند با مراجعه به قسمت مذکور و مطالعۀ آن‌ کاملا با شرایط ذکر شده و خدمات یوز آشنا شوند. همچنین همکاران شرکت در مرکز تماس به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی هرگونه ابهام و سوال کاربران هستند.

۵-۷مسئولیت شرکت و طرف تجاری فقط در فرضی متصور است که کاربران از طریق اپلیکیشن اقدام به اخذ خدمات از جمله ارسال درخواست و قبول توسط کاربر دیگر کرده باشند. لذا اگر کاربر راننده و کاربر مسافر که در اپلیکیشن یوز ثبت‌نام کرده‌اند خارج از اپلیکیشن با یکدیگر بر انجام سفر توافق کنند هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه شرکت نخواهد بود.

۵-۸طرف‌ تجاری استفاده‌کننده از خدمات یوز به صورت مستقل و بر اساس شرایط و قوانین منتشر شده در اپلیکیشن یا سایت خود اقدام به ارائه خدمات می‌کند. استفاده از خدمات طرف‌ تجاری از طریق یوز توافق مستقلی فی مابین کاربران و طرف تجاری ارائه‌دهنده خدمات بوده و طرف تجاری بر اساس شرایط و قوانین و قراردادهای خود مسئول پاسخگویی به کاربران است. یوز صرفا ارائه‌دهنده خدمات به طرف تجاری بوده و نسبت به خدمات ارائه شده توسط طرف تجاری به کاربران مسئولیتی نخواهد داشت.

ماده ۶مسئولیت کاربران

۶-۱مسئولیت همۀ اقدامات و افعال کاربران که ناشی از عدم رعایت قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران از جمله قانون مجازات اسلامی (ارتکاب جرم در هنگام استفاده از خدمات اپلیکیشن یوز از جمله سفر ) و قوانین مدنی (ورود خسارت به اموال کاربران) باشد، برعهدۀ شخص متخلف بوده و شرکت و طرف تجاری هیچ گونه مسئولیتی در قبال اعمال و افعال فوق نداشته و نخواهند داشت. شرکت و طرف تجاری می‌توانند ضمن غیر فعال کردن حساب کاربری متخلف، از طریق مراجع ذیصلاح، اقدامات قانونی را علیه نامبرده نسبت به احقاق حقوق قانونی خود به عمل آورند.

۶-۲هرگونه اقدامی از سوی کاربران که منجر به ورود خسارت به شهرت، اعتبار و دارایی‌های شرکت یا طرف تجاری شود تخلف از شرایط قراردادی و قانونی تلقی خواهد شد. شرکت یا طرف تجاری این حق را برای خود محفوظ می‌داند که حساب کاربر متخلف را مسدود کند و در صورت نیاز اقدامات قانونی لازم را علیه متخلف به‌عمل آورد و خسارت و حقوق قانونی خود را مطالبه کند.

۶-۳کاربر راننده متعهد می‌شود تنها از علایم و اقلام سازمانی که توسط یوز تهیه و در اختیار او گذاشته شده است استفاده کند. مسئولیت استفاده از اقلام و علایمی که سبب ایجاد مشابهت و اشتباه برای کاربران مسافر و یا سایر اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی شود، به عهدۀ کاربر راننده است. در این موارد شرکت می‌تواند نسبت به قطع ارائه خدمات با شخص متخلف و پیگیری قانونی اقدام کند و شخص متخلف مکلف به جبران خسارات وارده به شرکت خواهد بود.

۶-۴مسئولیت رعایت همۀ قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و نیز عدم استفاده از نرم‌افزار یوز در حین رانندگی و حفظ سلامت خودرو بر عهدۀ کاربران راننده است.

۶-۵کاربر راننده متعهد به بیمه کردن وسیله نقلیه خود تا سقف تعهدات قانونی است تا در صورت بروز خسارات به اشخاص ثالث و یا هر یک از سرنشینان امکان جبران خسارات از طریق شرکت بیمه‌گر میسر باشد.

۶-۶کاربران اعم از مسافر و راننده متعهد می‌شوند در صورت مواجهه با نقض هر کدام از تعهدات حین سفر و یا نقض قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران از جمله قانون مجازات اسلامی (ارتکاب جرم) و قوانین مدنی (ورود خسارت به اموال کاربران) بدون مداخله مستقیم، از انجام هر اقدامی بر اساس صلاحدید شخصی پرهیز کنند. کاربر راننده در صورت نیاز می‌تواند خودرو را متوقف کند و موضوع را با پشتیبانی شرکت در میان بگذارد، کاربر مسافر نیز می‌تواند تا برقراری تماس با پشتیبانی از کاربر راننده درخواست توقف خودرو را داشته باشد. در نهایت پشتیبانی شرکت تصمیم مقتضی را بر مبنای وضعیت اخذ می‌کند و در صورت لزوم موضوع با نیروی انتظامی و مراجع ذیصلاح در میان گذاشته می‌شود.

تبصره ۳: پیاده کردن کاربر مسافر بدون رضایت نامبرده و قبل از اعلام نظر پشتیبانی شرکت ممنوع است.

۶-۷کاربر مسافر مطلع است و می‌پذیرد که در زمان نصب نرم‌افزار یوز یا به‌روزرسانی آن، نسبت به فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی گزینه‌ی دسترسی به «اطلاعات آماری» در بخش تنظیمات نرم‌افزار اقدام می‌کند. کاربر مسافر در فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی گزینه‌ دسترسی به «اطلاعات آماری» کاملا مختار است. لازم به توضیح است که دسترسی به اطلاعات آماری در تحقیقات بازاریابی و برای بهبود تجربه سفر با یوز به کار می‌رود و به صورت خودکار فعال است.

۶-۸کاربران مکلف به رعایت کلیه شرایط و قوانین منتشرشده در اپلیکیشن و سایت طرف تجاری استفاده‌کننده از خدمات یوز هستند و در صورت نقض تعهدات و شرایط مذکور مسئول پذیرش کلیه آثار ناشی از تخلف در قبال طرف تجاری خواهند بود.

ماده ۷شرایط بار و وسایل همراه کاربر مسافر

۷-۱وسایلی که کاربر مسافر نباید به همراه داشته باشد، عبارت است از مواد منفجره، محترقه، مواد سمی، اسیدی، بیماری‌زا و بد بو، مایعات و جامدات آتش‌زا و سوختی، مواد و وسایل رادیواکتیو و بارهای حجیم مانند بسته‌های بزرگ.

۷-۲وسایل همراه کاربر مسافر باید متناسب با فضای داخل اتاق خودرو باشد به نحوی که متعارف محسوب شود و وزن و نوع آن متناسب با وزن و شرایطی باشد که از طرف کارخانۀ سازندۀ خودرو تعیین شده است.

۷-۳بار غیر متعارف در اتاق، باری است که حمل آن باید توسط صندوق خودرو انجام پذیرد، از قبیل صندوق میوه، محموله تجاری و سایر محموله‌های غیر متعارف.

۷-۴انتقال بار و کالا بدون حضور کاربر مسافر (مالک کالا) توسط کاربر راننده ممنوع است و کاربر مسافر حق ارسال کالا را بدون حضور خود نخواهد داشت. در صورت عدم رعایت این موضوع، مسئولیت‌ آن برعهدۀ کاربران است و شرکت می‌تواند نسبت به قطع دسترسی و پیگیری قانونی اقدام کند.

۷-۵کاربر راننده مجاز به عدم پذیرش بارهای همراه کاربر مسافر به شرح فوق است. در صورتی که در ابتدای سفر، کاربر راننده از محتویات بار همراه کاربر مسافر اطلاع نداشته باشد و در حین سفر نسبت به غیرمجاز بودن (مصادیق بندهای ۱-۷ ، ۳-۳ و ۴-۳ شرایط و قوانین) محتویات بار همراه کاربر مسافر اطلاع پیدا کند، کاربر راننده مکلف به اعلام گزارش فوری به پشتیبانی شرکت است.

۷-۶چنان‌چه کالایی متعلق به کاربر مسافر در خودرو باقی بماند، کاربر راننده مکلف است پس از آگاهی از این مسئله در اسرع وقت به شرکت اطلاع‌رسانی کند. کالا به صورت امانت به مدت یک هفته نزد کاربر راننده باقی می‌ماند و در محل مورد توافق کاربر راننده و کاربر مسافر و تحت نظارت و پیگیری شرکت، کالا به کاربر مسافر تحویل داده می‌شود. چنانچه کاربر راننده و کاربر مسافر بر سر قیمت تحویل کالا توافق نکنند، بایستی از شرکت درخواست کنند که هزینۀ آن را محاسبه و اطلاع‌رسانی کند و شرکت در یک هفته اول وظیفهٔ تحویل گرفتن و تحویل دادن کالای مذکور را ندارد. در صورتی که بعد از یک هفته کاربر مسافر برای دریافت کالای مذکور اقدام نکند، کاربر راننده آن را به شرکت تحویل خواهد داد و هیچ‌گونه ادعایی از جانب کاربر مسافر مبنی بر سرقت یا نقص یا عیب کالای تحویل داده شده توسط کاربر راننده به شرکت، علیه شرکت مسموع نخواهد بود.

ماده ۸موارد فنی

۸-۱کاربران حق ندارند هیچ‌گونه تلاشی در جهت استخراج سورس کد Source Code نرم‌افزارهای یوز شامل دیکامپایل Decompile، مهندسی معکوس Reverse Engineering یا فعالیت‌های مشابه انجام دهند، مگر اینکه اجازۀ چنین کاری به صورت قانونی صادر شده باشد.

۸-۲کاربران مجاز نیستند با استفاده از روش‌هایFraming یا Mirroring و روش‌های دیگر، نسخۀ دیگری از خدمات یوز را روی سرورهای دیگر ارائه کنند. همچنین کاربر مجاز نیست در نرم‌افزار یوز یا در روش ارائۀ خدمات تغییر یا اخلالی ایجاد کند.

۸-۳کاربران حق ندارند نرم‌افزار یا اسکریپتی با هدف ایندکس‌گذاری (Indexing)، مطالعه یا هرگونه فعالیت داده‌کاوی روی خدمات اجرا کنند.

۸-۴کاربران حق ندارند هیچ فعالیتی در راستای حصول دسترسی غیرقانونی و غیرمتداول به هیچ بخش از اپلیکیشن یوز یا سامانه‌های مرتبط با یوز انجام دهند.

ماده ۹محتوای تولید شده توسط کاربران

شرکت یا طرف تجاری ممکن است در شرایطی به کاربران اجازه دهند که در وب سایت، نرم‌افزار موبایل، شبکه‌های اجتماعی و یا سایر بخش‌های این سامانه، عکس، متن، فایل صوتی، فایل تصویری یا فایل‌های مشابه منتشر کنند. مالکیت این مطالب همچنان متعلق به کاربران خواهد بود. اما با ثبت آن‌ها در خدمات‌ مرتبط به یوز ، کاربران این حق را به شرکت یا طرف تجاری می‌دهند که اطلاعاتی را که از حالت محرمانه خارج شده است، منتشر کنند و یا به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر منتقل کنند.

ماده ۱۰قطع خدمات

شرکت یا طرف تجاری به هر دلیلی به این نتیجه برسد که حضور هر یک از کاربران اعم از راننده یا مسافر میتواند امنیت و آرامش کسب و کار و یا دیگر کاربران را در معرض تهدید قرار دهد، طبق صلاحدید خود مجاز به مسدود کردن حساب کاربر مذکور به صورت موقتی یا دائم است. اگر کاربران تعهدات این شرایط و قوانین را رعایت نکنند یا دسترسی آنها به خدمات یوز یا سوپراپ یوز یا طرف تجاری خطرناک باشد یا مطلوب نباشد، شرکت حق حذف دسترسی کاربر مذکور را به خدمات یوز دارد. در این صورت، کاربر حق طرح هیچگونه ادعا و یا اعتراضی را نخواهد داشت.

ماده ۱۱توافق از راه دور

۱۱-۱کاربران توافق می‌کنند برای مبادلۀ آسان اطلاعات و انجام توافقات جدید، همۀ تغییرات و الحاقیه‌های شرایط و قوانین حاضر اعم از تغییر و اضافه کردن شروط آن، تنظیم قراردادها، اخطاریه‌ها و ابلاغیه‌های مربوط به شرکت یا طرف تجاری، از طریق اپلیکیشن یوز به‌عمل آید و کاربران ضمن پذیرش اطلاع از شرایط و روند اجرایی توافق از راه دور و به صورت الکترونیکی، موافقت خود را نسبت به اعمال هرگونه شرایط و توافق جدید را از طریق فضای مجازی و به صورت الکترونیکی اعلام می‌کنند.

۱۱-۲حساب کاربری متعلق به شخص کاربر و استفاده از آن قائم به شخص کاربر و غیر قابل انتقال است. کلیه مسئولیت‌های مربوط به حفظ و حراست از حساب کاربری برعهدۀ کاربر دارای حساب کاربری است. کاربران ضمن پذیرش کلیه مسئولیت ناشی از استفاده حساب کاربری، همۀ داده پیام‌های صادره از طریق حساب کاربری مذکور اعم از شکل، عبارت، تاییدیه، انتخاب اشکال و تایید آنها را منتسب به خود دانسته و هرگونه ادعایی نسبت به انکار، تردید و جعل داده پیام‌های ارسال شده از ناحیۀ کاربران غیر قابل استماع و مردود است.

۱۱-۳کاربران می‌پذیرند هرگونه رویه، اشکال، عبارات مبین تایید و اعلام قبولی و تصدیق داده پیام‌های صادره از طرف شرکت یا طرف تجاری به منزله امضا الکترونیکی و قبولی محسوب می‌شود و هرگونه ادعایی نسبت به امضا و قبولی مذکور غیر قابل استماع و مردود است.

۱۱-۴کاربران با عضویت در خدمات یوز و استفاده از آن قصد و اراده خود را نسبت به پذیرش انعقاد هرگونه اقدام و عمل حقوقی از جمله عقود و معاملات از راه دور و از طریق سامانۀ رایانه‌ای و الکترونیکی اعلام می‌کنند.

۱۱-۵کلیه رویه‌های حقوقی و فنی اعم از احراز هویت کاربر، ایجاب و قبول، امضای الکترونیکی و تاییدیه‌های مرتبط ارائه‌شده توسط شرکت یا طرف تجاری جهت انعقاد قرارداد الکترونیکی با کاربران از طریق اپلیکیشن، مورد قبول کاربران بوده و هرگونه روش فنی جهت تنظیم قرارداد از جمله ایجاب و قبول به مثابه توافق کتبی است. هرگونه ادعایی اعم از انکار و تردید نسبت به قرارداد الکترونیکی غیر قابل استماع و مردود است.

۱۱-۶با توجه به انعقاد قرارداد حاضر به صورت الکترونیکی و در فضای مجازی، کاربران موافقت خود را نسبت به تعیین اقامتگاه شرکت و طرف تجاری، به عنوان محل انعقاد قرارداد، اعلام میکند

footer shape